Sveika mityba bei patimai kaip sveikai maitintis

0
1184
sveika mityba

Sveika mityba

Maistą galime traktuoti kaip įvairią medžiagą, kuri yra vartojama tam, kad palaikytų sveika mityba moterimssveikatą bei organizmo veiklą, kitaip tariant tam, kad palaikytų gyvybę ir jos augimą.

  • Pieno produktai. Juose yra gausybė vertingų baltymų ir žinoma kalcio.
  • Mėsa. Mėsoje gausu geležies, baltymų, vitaminų bei mineralinių medžiagų.
  • Vaisiuose gausu vitamino C bei folinės rūgšties.
  • Daržovės. Jos pilnos mikroelementų ir maisto skaidulų.
  • Grūdinės kilmės produktai. Kupini B grupės vitaminų, maisto skaidulų, angliavandenių, mineralinių medžiagų ir žinoma baltymų.

 

Šiuolaikinis žmogus, kuris vartoja įvairius augalinės ir gyvulinės kilmės maisto produktus, gauna visų būtiniausių ir reikiamų jam maistinių medžiagų.

Kas yra sveika mityba ir kaip galime ją apibrėžti? Sveika mityba tai tokia mityba, kuomet žmogaus organizmas gauna visas jam būtinas ir reikalingas maisto medžiagas ir energiją idealiam jo kūno svoriui palaikyti. Mityba yra svarbi stiprinti mūsų sveikatą bei ligų profilaktikai.

 

sveika mityba sekmeŠie yra pagrindiniai sveikos mitybos principai:

  • Pirmasis sveikos mitybos principas yra saikingumas. Tai be abejonės yra pagrindinis sveikos mitybos principas. Net jeigu ir vartojama per daug būtinų maisto medžiagų be saiko yra galimybė neigiamam poveikiui sveikatai.
  • Kitas svarbus sveikos mitybos principas tai įvairumas. Privalu su maistu gauti apie 40 svarbiausių maisto medžiagų. Todėl rekomenduojama rinktis kuo įvairesnį maistą, t.y. neatsisakyti nei augalinės kilmės nei gyvulinės kilmės maisto produktų. Tik tokiu atveju bus patenkinti visi organizmo poreikiai.
  • Ir žinoma trečiasis sveikos mitybos principas tai subalansavimas. Kas tai? Subalansuota mityba tai tinkamas maisto medžiagų santykis (t.y. baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų) bei optimalus energijos kiekis įvairiuose maisto produktuose.

Sveika mityba.

Pagrindinės taisyklės sveikai mitybai:

  1. Reikia rinktis kuo įvairesnį maistą. Tokiu atveju bus mažesnė dėl sveikatos sutrikimų, kuomet organizmui trūks maistinių medžiagų.
  2. Yra būtinybė normaliam kūno svoriui. Kuomet kūno svoris keičiasi, didėja ir galiausiai viršija normalų, iškyla ligos tokios kaip aterosklerozė, priešlaikinis infarktas ar insultas. Išauga rizika susirgti tokiomis ligomis kaip osteoartritas, cukrinis diabetas ar tulžies pūslės akmenligė. Išskiriant moteris – joms atsiranda didesnė tikimybė nėštumo patologijai ir kitoms komplikacijoms gimdymo metu.  Tam, kad įvertinti savo kūno svorį yra naudojamas Kūno Masės Indeksas arba kitaip KMI. Jį reikia paskaičiuoti kūno masę dalijant iš savo ūgio kvadratu, kad būtų tiksliau pateikiu formulę: Kūno Masės Indeksas yra lygus: svoris (kg) : ūgis (m)²
    • jeigu Jūsų KMI mažesnis negu 18,5. Tokiu atveju žmogaus kūno svoris yra nepakankamas. Atsiranda rizika susirgti įvairiomis ligomis dėl maisto medžiagų trūkumo;
    • jeigu Jūsų KMI nuo 18,5 iki 24,99. Tokiu atveju Jūsų kūno svoris yra normalus.
    • jeigu Jūsų KMI yra nuo 25 iki 29,99. Tokiu atveju yra nežymus viršsvoris. Rekomenduojama pasirūpinti savo svoriu, nes išauga nedidelė rizika susirgti įvairiomis ligomis.
  • jeigu Jūsų KMI yra didesnis negu 30. Tokiu atveju žmogus laikomas nutukusiu. Žinoma visa tai dėl netinkamos mitybos, o tai gali įtakoti įvairių ligų atsiradimą.

Ideali žmogaus kūno masė yra laikoma tada, kuomet Kūno Masės Indeksas yra lygus 22.

  1. Būtina rinktis maistą kuriame yra mažai riebalų, cholesterolio ir ypač sočiųjų riebalų. Šoų sveika mityba sekme vyramsriebalų gausu riebioje mėsoje, nenugriebtame piene, grietinėje, grietinėlėje ir t.t. Rekomenduojama kuo mažiau vartoti riebių maisto produktų tam, kad išvengtumėte per didelio cholesterolio kiekio kraujyje.
  2. Viena iš pagrindinių taisyklių tai įtraukti į savo mitybos racioną kuo daugiau įvairių vaisių, daržovių, uogų ir grūdinių produktų.
  3. Reikia kuo mažiau vartoti cukraus. Per didelis cukraus vartojimas iššaukia antsvorį.
  4. Reikia kuo mažiau vartoti druskos. Neatsisakykite jos, tiesiog sumažinkite jos kiekį.
  5. Pati svarbiausia taisyklė yra ta, jog reikia riboti alkoholio vartojimą. Visi mes jau tą žinome, kad nuolatinis ir žinoma gausus alkoholio vartojimas daro negiamą poveikį smegenims, kasai, kepenims, širdžiai.

 

Kas yra sveikos mitybos piramidė?

Yra išeitis, kuri Jums gali padėti pasirinkti tinkamus maisto produktus ir jų vartojimo kiekį per parą.

Dažniausiai reikėtų rinktis tuos maisto produktus, kurie yra pavaizduoti piramidės pagrinde t.y. grūdiniai produktai, daržovės ir vaisiai. Būtent šie produktai turėtų sudaryti bent pusę energijos, kuri gaunama per visą parą.

Įvairių mėsos bei pieno produktų reikia vartoti saikingai. Iš šių produktų organizmas gauna būtinų medžiagų tokių kaip baltymai, kalcis, geležis ir vitaminai.

Mažiausią piramidės dalį užima riebalai ir saldumynai. Žinoma iš saldumynų gauname daug laikinos energijos, tačiau ne būtinų maisto medžiagų.

Ir pabaigai norėčiau rekomenduoti, kad sveikam bei suaugusiam žmogui rekomenduojama ir net reikia išgerti 2,5 – 3 litrus vandens per parą. Žinoma, nepamirškite įtraukti į savo dienotvarkę ir fizinę veiklą tam, kad būtumėte fiziškai aktyvūs ir sveiki!

Mūsų draugai: Delfi sveikata